Faste læsere

onsdag den 25. september 2019

Hønsekøds suppe

Vi kan vist hurtig blive enige om, at der er skruet lidt ned for udendørs temperaturen. Det betyder bl.a., at det er ved at værre sæson for snot og snue m.m. Herhjemme har vi taget hul på den sæson. Derfor synes jeg, det er tid til sæsonens første omgang hønsekødssuppe. Den skal selvfølgelig være så hjemmelavet som muligt.
For noget tid siden slagtede vi kyllinger. Den ene kylling kogte jeg for et par uger siden og lavede taeteletfyld ud af kødet.

Når man er for stort til en alm. suppegryde, må der større "værktøj" i brug. Gryden er desværre ikke min egen, men en jeg har lånt.

Suppen/kogevandet, siede jeg rent og satte i fryseren til suppe-sæsonens start. Og det er altså nu,- herhjemme hos os.

Jeg starter gerne fra morgenstunden. Suppen er  nu tøet op, jeg har lavet en suppevisk at porreblade, selleriblade og et bundt persille og lagt i suppen. Normalt ville jeg også bruge en stilk løvstikke samt et par timian kviste, men men men min løvstikke så ikke så frisk ud længere og timianen havde jeg slet og ret glemt at købe, men det gik alligevel. Jeg tilsætter også et par hele (ordnede) gulerødder. Nogle gange skærer jeg også et par løg/rødløg ud i kvarte og tilsætter suppen Så koger jeg suppen op, lader den koge et kvarters tid. Så skruer jeg ned for varmen og  lader suppen stå og små-simre hele dagen.



1-1,5 time før servering tager jeg suppevisk og de øvrige grøntsager op. Så tilsætter jeg mine suppeurter: porrer, gulerødder og selleri. Alt sammen håndskåret. Når de har kogt lidt, skruer jeg ned for varmen og tilsætter kød- og melboller. Jeg er stadig på stadiet 'husmoder-wannabe', så det er altså købe boller jeg her har brugt. Men det er min ambition at jeg selv vil lave kød- og melboller. Jeg skal bare lige have sat mig ind i det. Når jeg kaster mig ud i det, skal jeg selvfølgelig nok lave et opslag om det.

Jeg glemte helt at tage et billede af den færdige suppe, men jeg kan sige, at den smagte rigtig godt.

God fornøjelse og velbekomme.

Husmoder-wannabe

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hjemmelavet saft

Selvom det er meget længe siden, jeg har lagt noget op her på bloggen, så er jeg nu ikke helt væk. Nu er det forår, og et nyt have år er g...