Faste læsere

fredag den 27. september 2019

Genstridige pletter

Forleden kom min ældste datter hjem fra skole og var rigtig ked af det. Hun havde fået tomat sauce på sin yndlingsbluse. Hun havde prøvet med vand, men forgæves.


Der var en gang en, som spildte cola på min hvide bluse. Der fik jeg det råd at bruge mælk.  Det virkede. Pletten forsvandt. Lige siden starter jeg altid min pletfjerning med mælk. Det har jeg altid i huset, og så er det fri for miljøskadelige kemikalier.


Jeg starter med at hælde mælk på pletten og så gnide og skrubbe godt. Mange gange forsvinder pletten næsten med det samme, men de pletter min datter kom hjem med var lidt mere genstridige. Der blev skrubbet godt, men det var ikke helt nok, så jeg satte i blød i en skål med mælk. Ja der gik 1 hel liter til. Men hvad gør man ikke får at glæde sig barn.

Jeg lod blusen stå og trække mens vi spiste aftensmad. Derefter tilsatte jeg vaskemiddel og skubbede igen og igen og igen, indtil jeg virkelig ikke kunne få mere af. Så fik den straks en tur i vaskemaskinen og blev efterfølgende hængt til tørre.


Nu er blusen nyvasket og tør. Og man skal virkelig tæt på samt vide hvor pletterne var. Hvis min datter ikke selv havde startet forsøget på at fjerne pletterne, kan det godt være, at jeg havde fået pletterne helt væk. Men datteren er glad igen og det er jo hovedsagen.



Mange hilsner fra Husmoder-wannabe 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hjemmelavet saft

Selvom det er meget længe siden, jeg har lagt noget op her på bloggen, så er jeg nu ikke helt væk. Nu er det forår, og et nyt have år er g...